Venetia: Bienala si mult comert


La Venetia, Criza Economica s-a dizolvat in Laguna sau nici macar nu a ajuns, pentru ca a alungat-o briza sau turistii. E incredibil cat de veridica este formula: cu cat ai mai multi bani si faima cu atat vei deveni mai bogat si celebru. Venetia a fost si ramane unul dintre cele mai vii puncte turistice ale Europei. Am mers aici impreuna cu colegi de-ai mei arhitecti  pentru  Bienala de arhitectura si inevitabil am cunoscut si latura comerciala a orasului. Poate un pic prea comerciala….

This slideshow requires JavaScript.

Oriunde ma uitam in jurul meu vedeam doar cete de turisti sau  doi trei localnici plictisiti si apatici. Da, ceea ce nu au reusit invadatorii secole la rand, au reusit turistii din plin: cucerirea, invadarea, devorarea orsului. Nimic din Venetia nu mai apartine Venetiei. In majoritatea lor, toate lucrurile mi se pareau false. Precum de pilda zambetele pentru poza ale turistilor, emotiile disimulate ale iubitilor ce se plimbau cu gondolele doar ca sa bifeze acest target, ca mastile lucrate in China, Albania ori poate Romania.

Cred ca am ajuns cu vreo 50-60 de ani prea tarziu in acest venetian oras. Poate ca dupa o epidemie de holera as fi gasit un oras mai autentic… de fapt filmul ,Moarte la Venetia ‘ se poate turna in fiecare zi pentru ca eu am simtit ca in fiecare zi un localnic murea de inima grea la Venetia. Totul din cauza turismului, a preamultului.

Negutatorii din Venetia (chiar!!! Trebuie sa (re)vezi filmul!) vand atat de bine cred, incat isi permit sa inchida magazinele sambata, duminica sau oricand vor ei. Cred ca orice ar vinde si in orice conditii, tot ar avea succes. De aceea magazinele lor arata la fel ca acum 4-5 -10 ani sau chiar mai mult.

Ceea ce m-a bucurat insa este ca nu am gasit mall-uri in acest oras. Nu am vazut marile branduri internationale sugrumand comertul local. Mi-o fi scapat oare piciorul in afara unei ZARA, unui Deichmann, sau stiu eu ce alt ‘mare’ brand international? Or fi legi care interzic aceste lanturi sa intre in cetate sau pur si simplu nu au gasit spatii mai mari de 200 de mp sa se infiltreze? Ma indoiesc…ramane de analizat. Poate ca este o lectie de lupta a producatorilor locali impotriva tiraniei globalizarii si a marilor retaileri multinationali. Repet: te studiat!

Oricum, Venetia m-a dezamagit, desi am si pareri pozitive, pe care ti le voi povesti in urmatorul articol despre Bienala de la Venetia.

3 thoughts on “Venetia: Bienala si mult comert

  1. O fi Venetia un oras plin de turisti dar eu una prefer orasele asiatice , mi se par mai actuale , mai noi din toate punctele de vedere . Bangkok , Kuala Lumpur , Singapore , Beijing , etc . O sa vezi localnicii mult mai veseli , zambitori si cu mult respect pentru turisti . Si daca tot vrei sa te plimbi , mergi la COCOR , la mall sau plimba-te prin ploaie in Bucuresti , santem la noi acasa si asta ne face sa ne simtim cel mai bine

  2. Venetia este frumoasa! Iata ce mi-a placut mie- care nici n-am bagat in seama magazinele! Are un aer sarat, usor a alge si a peste stricat care la inceput nu mi-a placut dar care m-a prins TAAARE! astfel incat atunci cand a trebuit sa plec si am ajuns in autogara as fi renuntat pentru toata viata la mirosul tevilor de esapament in schimbul mirosului de Venetia! Apoi senzatia de protectie de pe stradutele printre care nu mi-era frica sa ma ratacesc- ci eram in permanenta cautare de colturi minunate…Am ajuns in piata San Marco noaptea si m-a inghitit cu totul- tot ceea ce invatasem simteam prin toti porii! Da, asta inseamna o piata! …in care am putut sta sa bem vin rosu intinsi pe o bancuta in fata bisericii, sa auzim niste asiatici cantand O sole mio in portic la Palatul Dogilor, sa urmarim femeile sa le oferim trandafiri gratis pe care noi ii cumparasem de dragul negocierii crunte!
    Iubesc pietele care apareau si se schimbau in fiecare zi- cel mai mult cea de peste dar si de fructe si legume, de vechituri…Dimineata devreme la o cafea in piata cu ziarul local in timp ce lumea isi facea cumparaturile si barfea cu vanzatorul… Noaptea viata intensa de pe stradute, poduri si piete- ca e mai scump inauntru si toti tinerii stateau afara, e un oras plin si de studenti! ce vis frumos, studentia/ doctorat/cercetare la Venetia! Am prins niste ritualuri tip botez de boboci care aveau loc afara in diverse piete ca un spectacol…
    Sute de activitati de toate felurile- spectacole, expozitii, trebuie sa stii sa te organizezi sa le poti face pe toate!
    Eu m-am indragostit de oras si mi-am permis sa visez cum ar fi sa locuiesc, sa lucrez, sa creez, sa-mi cresc copii si sa iubesc la Venetia…
    Si, invers fata de tine, am si pareri negative dar prefer chiar sa nu scriu de ele!

Leave a comment